Egy marék egészség – Nassolnivalók bűntudat nélkül

Egy marék egészség – Nassolnivalók bűntudat nélkül

Mogyoróropogtatás közben ritkán gondolunk bele, hogy ennél egészségesebb nassolnivalót nem is választhattunk volna. Az olajos magvak annyi vitamint, ásványi- és tápanyagot sűrítenek magukba, hogy szinte bármelyik egyéb táplálékunkkal felveszik a versenyt.

Szív- és érrendszeri panaszok, gyulladások, 2-es típusú cukorbetegség – ezek csak a legismertebb problémák, amelyeket az olajos magvak rendszeres fogyasztásával megelőzhetünk. Ezen kívül még számos jótékony, egészségvédő hatásuk van az apró tápanyagbombáknak: magas ásványianyag- és vitamintartalmuk mellett antioxidánsokban is rendkívül gazdagok, ezért felveszik a harcot a szervezetet károsító szabad gyökökkel.

Olyan sok fehérje és tápanyag van bennük, hogy akár húspótlónak is használhatjuk őket. Magas zsírtartalmuk miatt sokan idegenkednek tőlük, pedig leginkább többszörösen telítetlen zsírsavak vannak bennük, amelyekre kifejezetten szüksége van a szervezetünknek – többek között koleszterinszint-csökkentő hatásuk miatt. A kutatásokból az is kiderült, hogy az olajos magvakat fogyasztók egyáltalán nem szedtek fel túlsúlyt a kontrollcsoporthoz képest, tehát kis mennyiségben fogyasztva nem hízlalnak. Kár lenne kihagyni őket az étrendünkből, hiszen napi egy maréknyi mennyiség már távol tarthatja az orvost.

Mandula

Magas kalcium- és magnéziumtartalma miatt remek tejpótló lehet a mandulatej, ha valakinek tehéntej-allergiája van. Nemcsak a csontokat erősíti, hanem – mivel rengeteg fehérje és rost is van benne – növeli a teltségérzetet is. Porrá őrölve előszeretettel használja a paleolit konyha a liszt helyettesítésére. A tej és a liszt mellett a hús pótlására is kiválóan alkalmas. A legújabb kutatások szerint ráadásul nem is hizlal annyira: kb. 20%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz, mint azt korábban gondolták, mivel a benne lévő zsírok egy része nem szívódik fel emésztés közben.

Tökmag

Középkorú és idősödő férfiaknak szinte receptre kellene felírni a tökmagot, mivel hatékonyan megelőzheti és enyhítheti a jóindulatú prosztatamegnagyobbodást. Persze nemcsak nekik tesz jót a magvak rendszeres fogyasztása: cink- és vastartalma segíti a csontsűrűség fenntartását, sőt újabb kísérletek szerint az ízületi gyulladások ellen is hatékony a tökmag.

Mogyoró

Furcsán hangozhat, de a hatalmas energiatartalmú mogyoró megvédhet az elhízástól – annak ellenére is, hogy 100 grammnyi mennyiségben 560 kalória van. Rendkívül gazdag ugyanis élelmi rostokban, amelyek a gyomorban megduzzadva a jóllakottság érzetét keltik – ezért ideális nassolnivaló lehet a fogyókúrázóknak. Rengeteg vitamint (C-, B1-, B2- és E-vitamint) és ásványi anyagot (kalcium, vas, réz, kálium, magnézium) tartalmaz. Magas káliumtartalma miatt kiváló vértisztító. Minden más élelmiszernél több réz van benne, amely elengedhetetlen a fejlődéshez és a növekedéshez.

Dió

Munka vagy tanulás mellé nyugodtan csipegethetünk egy kis diót, ugyanis kiválóan serkenti az agyműködést, hála az értékes omega-3 zsírsavainak. Emellett leginkább parazita- és féregölő hatásáról ismert. Különösen gazdag A-, B1-, B2-, C- és E-vitaminban, valamint ásványi anyagokban, például jódban, nátriumban, kalciumban és foszforban.

12

Eddig még nem érdekezett vélemény

Írj hozzászólást!